نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد+ تصاویر

به گزارش آی فیلم 2، جشن جهانی نوروز با حضور سفیران کشورهای چین، تاجیکستان، قرقیزستان، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو و نمایندگان کشور‌های عضو پرونده ثبت جهانی نوروز روز دوشنبه 22 حوت (اسفند) در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در آئین گرامیداشت «جشن جهانی نوروز» در تهران گفت: نوروز کهن‌ترین جشن بشری است و همه مردم دنیا صاحب این آیین کهن جهانی هستند.

«سیدعزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در این مراسم افزود: نوروز که سابقه آن با طبیعت گره خورده است، فقط برای 12 کشور عضو پرونده ثبت جهانی نیست، بلکه همه مردم دنیا صاحب نوروز هستند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ایران همچنین گفت: بسیاری از مفاهیمی که در نوروز نهفته است، نشان می‌دهد همه خوبی‌ها و فضایل با نوروز گره خورده است.

سفیر تاجیکستان در ایران نیز با اشاره به آثار شاعران و ادیبان از ملل مختلف درباره نوروز گفت: نوروز از کهن ترین آیین‌ها است و کهنگی را نمی‌پذیرد، زیرا ملت‌هایی که آن را ابتدای هر سال آن را جشن می‌گیرند از این آیین کهن چندین هزارساله پاسداری می‌کنند.

«نظام‌الدین زاهدی» اظهار کرد: نوروز با آیین‌های مذهبی تضادی ندارد و همه ارزش‌های نکویی که در ادیان مختلف وجود دارد را گسترش می‌دهد.

وی اضافه کرد: نوروز همچنان با همان شکوه و جلال چندین هزارساله خود در تاجیکستان جشن گرفته می شود و نوروزگاه ها برقرار می شود و این آیین کهن، هویت فرهنگی و نماد ملی مردم تاجیکستان است.

«غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران نیز در بخشی از این مراسم گفت: نوروز گنجینه‌ای از سنت‌ها و داستان و اداب و فرهنگ های دلپذیر بوده و آغاز رویش و زندگی است.

حدادعادل ابراز امیدواری کرد: کشورهای حوزه نوروز باید در همکاری با یکدیگر بتوانند صلح و دوستی و آرامش و امنیت را در این منطقه گسترده تقویت کنند و افزایش دهند.

جشن جهانی نوروز با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، شماری از مقامات فرهنگی و ادبی، سفیران چین، تاجیکستان، قرقیزستان، «رزانا جان آندره» مدیر امور اداری و مالی دفتر منطقه‌ای یونسکو، همچنین نمایندگان کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز و دفتر منطقه یونسکو روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران تهران برگزار شد.

جشن جهانی نوروزجشن جهانی نوروزجشن جهانی نوروز

م ا 

این مطلب را به اشتراک بگذارید